تحلیل ارتباطات غیر کلامی در داستان سمک عیار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سید ابراهیم جعفری
- استاد راهنما سعید حسام پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
ارتباط غیرکلامی عبارت است از تمامی محرک های غیرکلامی در یک محیط ارتباطی که هم به وسیله ی منبع (فرستنده) و هم استفاده ی آن از محیط به وجود می آید و دارای ارزش پیامی بالقوّه برای فرستنده و گیرنده است.یکی از وجوه مشترک داستان ها و روایات، کیفیت و کمیت روابط میان شخصیت های داستانی است که به دو شکل کلامی و غیرکلامی آشکار می شود؛ اما میزان استفاده از این دو نوع ارتباط و چگونگی ترکیب آن ها در روایات، با توجه به اهداف نویسنده و نوع مخاطب تغییر می کند.این پژوهش بر آن است تا عناصر ارتباطات غیرکلامی و تاثیر این عناصر را بر عناصر داستانی سمک عیار بررسی و تحلیل کند؛ از آن جاکه این داستان یکی از داستان های مهم عیاری است و در میان داستان های عامیانه جایگاه ویژه ای دارد، شناخت مولفه های ارتباط غیرکلامی در این داستان می تواند مخاطبان را با جنبه های تازه ای از این کتاب آشنا سازد. این پژوهش به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و بررسی متون مآخذ و استخراج مواد مورد نیاز در کتاب ها و مقالاتی که در این زمینه نوشته شده است، صورت گرفته است و به بررسی و تحلیل ارتباطات غیرکلامی در داستان می پردازد. دستاورد پژوهش نشان می دهد نویسنده با توجه به مکان و زمان قرارگرفتن افراد مانند صحنه های جنگ و عشق و عاشقی و...، از ارتباط های غیرکلامی خاص همان شرایط استفاده کرده است؛ بدون اینکه بخواهیم حرکت یا نشانه ای را خاص فرد یا افرادی بدانیم. همچنین در بعضی از موارد ممکن استعمل ارتباط غیر کلامیبین افراد مشترک باشد ولی با توجه به مرتبه ای که افراد دارند، نوع ارتباطشان فرق کند؛ مثلا «برخاستنِ» پادشاه برای زیر دستان نوعی علامت و از زیردستان به پادشاه حالت نمایشی تاثیرگذار به حساب می آید.
منابع مشابه
تحلیل نوع ادبی سمک عیار
سمک عیار، ازآثار ادبی قرن ششم است که فرامرز بن خداداد الارجانی آن را از زبان یکی از قصهپردازان زمان ـ صدقه بن ابیالقاسم شیرازی ـ تحریر کرده است. محققان ادبیات، دربارة نوع ادبی سمک عیار، نظر واحدی ندارند؛ گروهی آن را حماسه میدانند و برخی دیگر رمان و عدهای نیز آن را رمانس به شمار میآورند. در این پژوهش، افزون بر تعریف حماسه، رمان، رمانس و قصه و برشمردن ویژگیهای این انواع و سنجش تطابق سمک عیا...
متن کاملتأملی در آداب و رسوم داستان سمک عیار
سمک عیار کهنترین داستان عامیانة فارسی است که فرامرز بن خداد الارجانی آن را در سدة ششم به نگارش درآورد. اصل این حکایت با استناد به شواهدی، به تاریخ قبل از اسلام بازمیگردد. تقریباً هیچ اثری دربارة آداب و رسوم مردمان گذشته در دست نیست؛ به همین سبب این داستان مرجع بسیار ارزشمندی برای دستیابی به برخی از آداب و رسوم و بهطورکلی جامعهشناسی تاریخی گذشتگان است که مبهم مانده است. درحقیقت اصل این داستـ...
متن کاملتحلیل نوع ادبی سمک عیار
سمک عیار، ازآثار ادبی قرن ششم است که فرامرز بن خداداد الارجانی آن را از زبان یکی از قصه پردازان زمان ـ صدقه بن ابی القاسم شیرازی ـ تحریر کرده است. محققان ادبیات، دربارة نوع ادبی سمک عیار، نظر واحدی ندارند؛ گروهی آن را حماسه می دانند و برخی دیگر رمان و عده ای نیز آن را رمانس به شمار می آورند. در این پژوهش، افزون بر تعریف حماسه، رمان، رمانس و قصه و برشمردن ویژگی های این انواع و سنجش تطابق سمک عیا...
متن کاملبررسی و تحلیل فرهنگِ پوشش زنانه درداستان عامیانۀ سمک عیار
یکی از عناصر فرهنگی هر جامعه، نوع پوشش مردم آن عصر است. هدف پژوهش حاضر بررسی پوشش زنانه در داستان عامیانۀ «سمک عیّار» است. این اثر، نوع پوشش منطقۀ خراسان در حدود اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری را در برمیگیرد. دورۀ سلجوقیان در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا ایران در این عصر از اقتدار، قدرت و جغرافیای وسیعتری برخوردار بوده و پادشاهان سلجوقی دلبستگی بیشتری به توسعۀ فرهنگی و هنری...
متن کاملبررسی شخصیت های داستان سمک عیار
ادبیات عامیانه، سرچشمه بسیاری از شاهکارهای ادبی است که با الهام از دانش های مردمی، رنگ ابدیت به خود گرفته است و به دلیل پیوندی که با جامعه و واقعیت دارد، ارزش و اهمیت بسیار دارد. داستان های عامیانه به عنوان جزئی از ادبیات عامیانه، روایت اجتماعی تمام جامعه است و پیشینه ای به قدمت تاریخ و زندگی جمعی انسان دارد. «سمک عیار»، پرارزش ترین و قدیم ترین داستان عامیانه بلند منثور فارسی است که علاوه بر...
15 صفحه اولتحلیل و رمز گشایی ارتباطات غیر کلامی در بوستان سعدی
بوستان یا سعدی نامه که جهان آرمانی سعدی را به تصویر می کشد، برای مطالعات میان رشته ای قابلیت بسیار بالایی دارد. ارتباطات غیر کلامی در جریان ارتباط میتوانند نقشهای تکمیل کردن، تکذیب کردن، تکرار کردن، کنترل کردن، جانشینی و تأکیدی داشته باشند که گاهی چند نقش را با هم ایفا می کنند. برخی پژوهشگران، ارتباطات غیرکلامی را در بعضی موقعیتها از ارتباطات کلامی هم مهمتر میدانند. بیرد ویسل و آلبرت مهر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023